Träningstips för nybörjare

Det har varit lite tomt är en tid men jag börjar ta mig tillbaka igen. Har inte gymmat på 2 veckor kanske och även om jag saknar det så har jag inte tillräckligt med energi för att ta mig dit, inte för att jag gör något speciellt annars men allt känns lite jobbigt just nu.

Därför har jag bestämt mig för att börja om lite för att hitta motivationen. Ska försöka göra detta 3 dagar i veckan så jag så småningom kan komma iväg till gymmet igen. Har kört ett enkelt cirkelpass här hemma, det passar nybörjare väldigt bra tycker jag (är ingen expert men talar av egna erfarenheter).

Det är i princip ett helkroppspass på 20 minuter (uppvärmning inräknad) som är lätt att göra om man aldrig tränat innan. Man kan göra det framför tv:n om man vill. Allt som behövs är ett tidtagarur (eller mobilen), en filt att ligga på och vattenfyllda flaskor (om man inte har hantlar hemma).


Man värmer upp i 5 minuter med hopprep, dans eller något annat som får upp pulsen. Sen kör man 3 rundor med 30-60 sekunder vila mellan varje runda. Sen bör man stretcha i slutet för att inte bli så stel.

Alltså:
  • 5 minuter uppvärmning
  • Runda 1
  • 30 - 60 sekunder vila
  • Runda 2
  • 30 - 60 sekunder vila
  • Runda 3

En runda består av:
  • Knäböj - tänk på att trycka med hälarna när ni ska upp, inte tårna

 

  • Dips

 

  • Rygglyft - gå så högt som ni klarar utan att lyfta fötterna från golvet

 

  • Utfall

 

  • Armhävningar på knä - kan man vanliga kör man det

 

  • Situps - händerna ska inte dra upp huvudet utan ska bara vara där, man kan ha dom på bröstet också

 

  • Axelpress

 

  • Rumplyft

 

Jag körde 10 av varje men man kan man inte mer än 5 armhävningar kör man det helt enkelt. Man ska pressa sig själv, men inte för hårt för tidigt och inte så att man får ont. Allt är bättre än inget och efter ett tag kan man öka mer och mer.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0