Kanelbullar!

Ja det var kanelbullar jag skulle göra, och jag lyckades! Dom blev både väldigt fina och mycket goda! Fick så det blir över till mig och Tobias som vi kan mumsa på när vi blir sugna!

Här är receptet jag gick efter:
  • 25 gram jäst för söta degar
  • 75 gram smör eller margarin
  • 2½ dl mjölk
  • ½ dl strösocker
  • 1 krm salt
  • 1 tsk kardemumma
  • ca 7 dl mjöl

Till fyllningen:

  • 50 gram smör eller margarin
  • ½ dl socker
  • 1 tsk kanel

Jag gjorde lite mer fyllning för att jag tycker det blir godare men det kan man ju göra som man vill.

Smula jästen i en degbunke. Smält matfettet och tillsätt mjölken och låt det bli fingervarmt (37grader). Rör ut jästen i lite degvätska och tillsätt sedan resten. Häll i salt, socker och kardemumma och rör om. Rör sedan ner mjölet och få degen jämn, låt jäsa i 30 minuter övertäckt. Kavla ut degen, sprid ut fyllningen och rulla ihop. Dela sedan i bitar (valfri storlek såklart) och sätt i formar. Efter 8-10 minuter i ugnen på 225 grader är dom klara!

 

MUMS!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0