& Religion

Har läst i Metro i några dagar nu. Det är något om religionsfrihet, slöja och integrering osv.
Väldigt mycket om att man inte ska använda slöja i skolan, eller nu va det faktiskt niqab det handlade om.
Jag tycker själv inte man ska ha niqab i skolan för jag förstår att lärare och andra elever vill se ansiktet på den som bär niqab. Nu va det en massa annat också men det var det som jag kom ihåg iallafall.

I dagens Metro så skriver Zanna såhär:
"Låt oss införa att präster måste ha kostym istället för klänning
nu när vi ändå håller på att förbjuda religionsklädnad!"


Vi kan väl inte förbjuda folk att välja kläder utanför skolan?
Skolan ska ju vara en "fristad" från religion? Så har jag förstått det iallafall då lärare inte(?) får ge egna åsikter om vad dom tycker om olika religion för att inte påverka eleverna.

Sen undrar jag:
Om en kvinna ska utomlands, men bär niqab, kan hon bli tvungen att  ta av den på flygplatsen då?
Hur ska dom annars kunna veta om det är hon på bilden?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0